Cele nouă Fericiri. – Văzând mulțimile, Iisus S-a suit în
munte, a șezut și ucenicii Lui au venit la El.
Și deschizându-Și gura, îi învăța,
zicând:
„Fericiți cei săraci cu duhul, că a lor este împărăția cerurilor.
Fericiți cei ce plâng, că aceia se vor mângâia.
Fericiți cei blânzi, că aceia vor moşteni pământul.
Fericiți cei ce flămînzesc și însetează de dreptate, că aceia se vor sătura.
Fericiți cei milostivi, că aceia se vor milui.
Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu.
Fericiți făcătorii de pace, că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema.
Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, că a lor este împărăția cerurilor.
Fericiți veți fi voi când vă vor ocărâ și vă vor prigoni și vor zice
tot cuvîntul rău împotriva voastră, mințind din pricina Mea.
Bucurați-vă
si vă veseliți, că plata voastră multă este în ceruri”.
Sfințenia Legii celei noi. – „Să
nu socotiți că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci
să împlinesc. Căci, adevărat zic vouă:
Înainte de a trece cerul și pământul, o iotă sau o cirtă din Lege nu va trece,
pâna ce se vor face toate.
Deci,
cel ce va strica una din aceste porunci, foarte mici, și va învăța așa pe
oameni, foarte mic se va chema în împărăția cerurilor; iar cel ce va face și va
învăța, acesta mare se va chema în împărăția cerurilor.
Că zic
vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor și a
fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor.
Ați
auzit că s-a zis celor de demult: Să nu ucizi; iar cine va ucide vrednic va fi
de osîndă; Eu însă vă spun vouă: Că oricine se mânie pe fratele său vrednic va
fi de osîndă; și cine va zice fratelui său raca,
vrednic va fi de judecata sinedriului; iar cine-i va zice: nebunule, vrednic va fi de gheena focului.
Deci
dacă-ți vei aduce darul tău la altar și acolo îți vei aduce aminte că fratele
tău are ceva împotriva ta, lasă darul tău acolo, înaintea altarului, și mergi
întâi și te împacă cu fratele tău și apoi, venind, adu darul tău.
Ați
auzit că s-a zis: Să iubești pe aproapele tău și să urăști pe vrăjmașul tău.
Iar Eu zic vouă: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binevuvântați pe cei ce vă
blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă vatămă și
vă prigonesc, ca să fiți fiii Tatălui vostru celui din ceruri; că el face să
răsară soarele peste cei răi și peste cei buni și trimite ploaie peste cei
drepți si peste cei nedrepți.
Căci
dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată veți avea? Au nu fac și vameșii
același lucru? Și dacă îmbrățișați numai pe frații voștri, ce faceți mai mult?
Au nu fac și păgânii același lucru?
Fiți, dar, voi desăvârșiți, precum Tatăl
vostru cel ceresc desăvârșit este”.
Faptele bune. – „Luați aminte ca
faptele dreptății voastre să nu le faceți înaintea oamenilor ca să fiți văzuți
de ei;
Milostenia. – Când faci
milostenie, nu trâmbița înaintea ta, cum fac fățarnicii în sinagogi și pe
ulițe, ca să fie slăviți de oameni; adevărat grăiesc vouă că își iau răsplata
lor.
Tu
însă, când faci milostenie, să nu știe stânga ta ce face dreapta ta, ca
milostenia ta să fie într-ascuns și Tatăl tău, Care vede în ascuns, îți va
răsplăti ție”.
Rugăciunea. – „Când vă
rugați, nu fiți ca fățarnicii cărora le place, prin sinagogi și prin colțurile
ulițelor, stând în picioare, să se roage, ca să se arate oamenilor; adevărat
grăiesc voua că își iau răsplata lor.
Tu
însă, când te rogi, intră în cămara ta și, închizând ușa, roagă-te Tatălui tău,
care este în ascuns, și Tatăl tău, care vede în ascuns, îți va răsplăti ție.
Când vă
rugați, nu spuneți multe ca păgânii, că ei cred că în polologhia lor vor fi
ascultați. Deci nu vă asemănați lor, că știe Tatăl vostru de ce aveți trbuință
mai înainte ca să cereți voi de la El”.
„Deci voi așa să vă rugați: Tatăl nostru,
Care ești în ceruri, sfințească-se numele tău; vie împărăția Ta; facă-se voia
Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea spre ființă, dă-ne-o
nouă astăzi; și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm
greșiților noștri; și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.
Că a Ta este împ ărăția și puterea
și slava în veci. Amin” (Matei VI, 9-10).
Pocăința. – „Când postiți,
nu fiți triști ca fățarnicii; căci ei își smolesc fețele ca să se arate
oamenilor că postesc; adevărat grăiesc vouă că își iau plata lor.
Tu
însă, când postești, unge capul tău și fața ta o spală, ca să nu te arăți
oamenilor că postești, ci Tatălui tău Care este în ascuns, și Tatăl care vede
în ascuns, îți va răsplăti ție”.
Dragostea. - ”Toate câte
voiți să vă facă vouă oamenii, asemenea și voi faceți lor, că aceasta este
Legea și proorocii”.
Smerenia creștină. –
”Intrați prin partea cea strâmtă, căci largă este poarta și lată este calea
care duce la pieire și mulți sânt cei care apucă pe ea; și strâmtă e poarta și
îngustă este calea care duce la viață și puțini sânt cei care o află.
Feriți-vă
de proorocii mincinoși, care vin la voi în haine de oi iar pe dinăuntru sînt
lupi răpitori. După roadele lor îi veți cunoaște. Au doară culeg oamenii
struguri din spini sau smochine din mărăcini?
Așa că
orice pom bun face roade bune, iar pomul rău face roade rele. Nu poate pom bun
să facă roade rele, nici pom rău să facă roade bune. Iar orice pom care nu face
roade bune, se taie și se aruncă în foc.
De
aceea, după roadele lor îi veți cunoaște.
Nu
oricine îmi zice: Doamne, va intra în împărăția cerurilor, ci cel care face
voia Tatălui Meu Celui din ceruri”.
Iubirea aproapelui. – Fiți
milostivi, precum și Tatăl vostru este milostiv.
Că de
veți ierta oamenilor greșelile lor, ierta-va și vouă Tatăl vostru cel ceresc,
iar de nu veți ierta oamenilor greșelile lor, nici Tatăl vostru nu va ierta
greșelile voastre.
Cereți
și vi se va da; căutați și veți afla; bateți si vi se va deschide, că oricine
cere ia, cel ce caută află, și celui care bate i se va deschide.
Cu ce
măsură veți măsura, cu aceea vi se va măsura”.
Spusu-le-a
Iisus și pilda aceasta: „Au doară poate orb pe orb să povățuiască? Au doară nu
vor cădea amândoi în groapă?
Nu este
ucenic mai presus de învățătorul său, nici slugă mai presus de stăpânul său.
Destul este ca ucenicul să fie ca învățătorul său, și slugii ca stăpânul. Dacă
pe stăpânul casei l-au numit Beelzebul, cu cât mai mult pe casnicii lui?
Nu
judecați, ca să nu fiți judecați; căci cu judecata cu care judecați veți fi
judecați, și cu măsura cu care măsurați, vi se va măsura.
De ce
vezi paiul din ochiul fratelui tău, și bârna din ochiul tău nu o iei în seamă?
Sau cum vei zice fratelui tău: Lasă să scot paiul din ochiul tău și iată bârna
este în ochiul tău?
Fățarnice,
scoate întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea să scoți paiul din ochiul
fratelui tău.
Încheiere. – „De aceea,
oricine aude aceste cuvinte ale Mele și le îndeplinește, asemăna-se-va bărbatului înțelept care a clădit casa lui pe stâncă.
A căzut ploaia, au venit râurile mari, au suflat vânturile si au bătut în casa
aceea, dar ea n-a căzut, fiindcă era întemeiată pe stâncă.
Iar
oricine aude aceste cuvinte ale Mele și nu le îndeplinește, asemăna-se-va
bărbatului nechibzuit care și-a clădit casa pe nisip. Și a căzut ploaia și au
venit râurile mari și au suflat vânturile și au izbit în casa aceea, și a
căzut. Și căderea ei a fost mare”.
Iar
când Iisus a sfârșit cuvintele acestea, mulțimile erau uimite de învățătura
Lui; că îi învăța pe ei ca Unul care are putere, iar nu cum îi învățau
cărturarii lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu